Format i kompozycja tekstu
Tybetańskie książki i dokumenty na podłożu papierowym charakteryzują się bardzo zróżnicowanym formatem. Należą do nich zwój, książka w formie harmonijki, kodeks, a przede wszystkim najpopularniejsza forma tybetańskiej książki dpe cha, składająca się z prostokątnych luźnych kart. Czasami format ten nazywany jest pothi, od swojego indyjskiego pierwowzoru. Indyjski prototyp wykonywany był z palmowych liści – zaś tybetańska wersja tego formatu wytwarzana była z papieru. Począwszy od piętnastego wieku, m.in. poprzez liczne wydania ksylograficzne tekstów buddyjskich i intensywny rozwój piśmiennictwa, ugruntowała się forma luźnych kart (dpe cha) jako dominujący format tybetańskiej książki. Co więcej, format dpe cha, wraz z rytuałami zapisanymi na pojedynczych arkuszach papieru oraz oprawionymi książkami typu deb thar, jest także głównym formatem ksiąg znalezionych w kolekcji Drangsong.
WPROWADZENIE | RYTUAŁY | POCHODZENIE | ZESPÓŁ | AKTUALNOŚCI | KONTAKT