Format i kompozycja tekstu

 

Tybetańskie książki i dokumenty na podłożu papierowym charakteryzują się bardzo zróżnicowanym formatem.  Należą do nich zwój, książka w formie harmonijki, kodeks, a przede wszystkim najpopularniejsza forma tybetańskiej książki dpe cha, składająca się z prostokątnych luźnych kart. Czasami format ten nazywany jest pothi, od swojego indyjskiego pierwowzoru. Indyjski prototyp wykonywany był z palmowych liści – zaś tybetańska wersja tego formatu wytwarzana była z papieru. Począwszy od piętnastego wieku, m.in. poprzez liczne wydania ksylograficzne tekstów buddyjskich i intensywny rozwój piśmiennictwa, ugruntowała się forma luźnych kart (dpe cha) jako dominujący format tybetańskiej książki.  Co więcej, format dpe cha, wraz z rytuałami zapisanymi na pojedynczych arkuszach papieru oraz oprawionymi książkami typu deb thar, jest także głównym formatem ksiąg znalezionych w kolekcji Drangsong.

 

Text for the visualisation and worship of the tantric divinity Takla Membar

 

Simple representations of lu (serpent spirits) used in rituals for the propitiation of these divinities, usually to ensure rainfall

 

One of a set of tsakali, cards used in tantric initiations

 

A “protective wheel” (sungkhor): an amulet that may be worn for personal protection or affixed to a door

 

WPROWADZENIE | RYTUAŁY | POCHODZENIE ZESPÓŁ  | AKTUALNOŚCI | KONTAKT